Mailerlite: Pinterest:

ACT

voor hoogbegaafden

ACT voor hoogbegaafden

 

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy, en is een wetenschappelijk onderbouwde methodiek,  die niet alleen in therapie maar ook in coaching wordt gebruikt. 

Geen mooie beloftes

ACT is voor iedereen een ongelooflijk mooie coachingsmethodiek, niet alleen voor hoogbegaafden.

Maar juist hoogbegaafden kunnen het doortimmerde van ACT erg waarderen. ACT spiegelt je geen mooie beloftes voor (‘In Acht Stappen Naar Het Geluk’), maar heeft beide benen stevig op de grond. Tegelijkertijd zorgt ACT ervoor dat hoogbegaafden niet in de val van de pure analyse trappen. ACT zorgt er juist voor dat je uit je hoofd gaat, en de dingen werkelijk doorvoelt – zonder erin te blijven hangen.

Oude bronnen

Het mooie van ACT is dat het enerzijds een heel concrete, praktische inslag heeft, en tegelijkertijd put uit zeer oude en diepe bronnen, zoals bijvoorbeeld de boeddhistische psychologie. ACT is licht van toon en humorvol – iets dat heel goed werkt, juist als je je helemaal vast voelt zitten. 

Het doel van ACT is niet om je van je pijnlijke gevoelens en ontmoedigende gedachten af te helpen. Waarschijnlijk heb je dat al lang geprobeerd en is dat niet gelukt. Je bent niet de enige: Welcome to humanity, join the club!

Het goede nieuws is dat dat binnen ACT geen probleem is. Als je je gevoelens kunt toelaten en je gedachten kunt zien voor wat ze zijn, hoef je je er niet door te laten belemmeren om een diep en zinvol leven te leiden. 

 

De ACT-paradox

Het paradoxale is: hoe meer je accepteert dat je het moeilijk hebt, hoe makkelijker het wordt om je doelen te bereiken en het leven te leiden waar je naar verlangt. Alleen laat acceptatie zich niet als ‘truc’ inzetten. Dat is niet erg, want alleen al het feit dat je de moeilijke dingen toelaat, geeft je leven meer kwaliteit.

Je hoeft geen supermens te worden, en je pijn hoeft niet eerst weg te gaan voordat je de dingen kunt doen die je wilt doen. Dit zorgt ervoor dat je de verlamming en wanhoop kunt doorbreken en stap voor stap in actie komt om jouw doelen te bereiken.

 

ACT-vaardigheden

De vaardigheden die je leert in de ACT-coaching zijn heel waardevol en bruikbaar, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Je zult er je hele leven profijt van hebben, niet alleen voor de levensvraag  waarmee je nu worstelt, maar ook voor allerlei vragen waar je in de toekomst nog tegenaan zult lopen.

 

De zes kernprocessen van ACT

ACT baseert zich op zes kernprocessen, die ik ook tijdens de coaching gebruik:

 

  1. Acceptatie: Ik help je om moeilijke gedachten en emoties te omarmen zonder erin verstrikt te raken. Dit betekent dat ik je aanmoedig om open te staan voor je ervaringen, zelfs als die ongemakkelijk zijn.

 

  1. Defusie: Door middel van verschillende technieken help ik je om afstand te nemen van je gedachten, zodat je deze kunt gaan zien als wat ze zijn: woorden en beelden in je geest, niet als absolute, dwingende waarheden die je leven bepalen. Hierdoor kun je flexibeler reageren op je gedachten en er minder door worden belemmerd.

 

  1. Mindfulness: Ik moedig je aan om aanwezig te zijn in het hier en nu, en bewust te zijn van je ervaringen, zonder te oordelen. Door mindfulness-oefeningen leer je om te vertragen, te observeren en te ervaren wat zich op dat moment afspeelt.

 

  1. Het diepe Zelf: In ACT is het belangrijk om je diepe Zelf beter te leren kennen, dat los staat van je identiteiten, gedachten, emoties en ervaringen. Dit helpt je om jezelf te gaan zien als de stabiele, rustige achtergrond van steeds veranderende ervaringen. . 

 

  1. Waarden: Samen onderzoeken we je diepste waarden en wat écht belangrijk voor je is in het leven. Deze inzichten fungeren als een kompas, waardoor je gerichte stappen kunt zetten naar een betekenisvol leven.

 

  1. Toegewijde actie: Op basis van jouw waarden help ik je om concrete doelen te stellen en acties te ondernemen die hiermee in lijn zijn. Ik ondersteun je bij het overwinnen van obstakels en het nemen van stappen richting je gewenste leven, zelfs als dat gepaard gaat met ongemak.

 

Sommige van deze termen klinken je misschien wat cryptisch in de oren (Wat is defusie? Wat is het diepe Zelf, hoezo Toegewijde actie?). Geen zorgen: tijdens de coaching leer ik je wat deze begrippen betekenen. Ook al klinken ze ingewikkeld – ze zijn bijzonder handig in het gebruik, en ze zullen je helpen om op cruciale momenten de juiste afslag te nemen en niet in een oud patroon te schieten.

 

Ben je op zoek naar coaching en spreekt dit je aan?

Klik dan hier.

Van harte welkom!

Simone